«ابتکار» از خواست نمایندگان برای روشن‌شدن ماجرای فوت‌شدگان بازداشتی اخیر گزارش می‌دهد

سرک کشیدن پارلمان به پشت پرده بازداشتگاه ها
معصومه معظمی
20 روز پیش بود که گروهی از مردم به دلایل مختلف به ویژه مشکلات اقتصادی و اعتراض به مفاسد مالی و اداری و تبعیض‌ها و مشکلات و بغض‌های فروخورده دست به اعتراضات و تظاهرات سراسری زدند و البته برخی نیز از آب گل‌آلود ماهی گرفتند و دست به خراب کاری‌هایی زدند که مثل همیشه دودش به چشم مردم معترضی رفت که برای احقاق حق قانونی خود که اصل 27 قانون اساسی این حق اعتراض را برای او به رسمیت شناخته است، به خیابان رفته بودند. در این میان افرادی بازداشت شدند که بخش قابل توجهی از آنها را دانشجویان و دانش آموزانی تشکیل می‌دهند که طبق گفته برخی نمایندگان برآورد سنی آنها تا 23 سال است و درحال‌حاضر به جای حضور در بازداشتگاه‌ها، باید خود را برای ورود به جلسه امتحان آماده می‌کردند.
البته بخش غم‌انگیز ماجرا زمانی است که خبر خودکشی برخی ازاین بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌ها به گوش می‌رسد، خبری که مثل پتک بر سر جامعه فرود می‌آید و آن را در شوک فرو می‌برد. به دنبال انتشار و تایید خبر خودکشی چند نفر از بازداشت‌شدگان معترض اخیر، برخی اعضای مجمع نمایندگان استان تهران و فراکسیون امید و حقوق شهروندی مجلس از قوه قضاییه درخواست بازدید از بازداشتگاه‌ها را دادند. خبری که با گذشت چند روز از آن طبق گفته برخی نمایندگان هنوز هیچ پاسخی درباره درخواستشان به آنها داده نشده است. محمد کاظمی، عضو فراکسیون امید و نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس هم از درخواست این کمیسیون برای بازدید از وضعیت بازداشت‌شدگان در حوادث اخیر در زندان‌ها خبر داده است ولی به گفته او هنوز هیچ خبری از درخواست مجمع نمایندگان استان تهران و فراکسیون حقوق شهروندی مجلس مبنی بر بازدید از زندان‌ها به منظور رسیدگی به آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها و ناآرامی‌های اخیر که قبل از آنها درخواست داده بودند، نرسیده است. او با بیان اینکه هنوز خبری مبتنی بر پذیرش یا عدم پذیرش درخواست نمایندگان متقاضی بازدید از زندان‌ها دریافت نشده است، تاکید کرد: «به هر حال ما به همراه دیگر نمایندگان هر روز موضوع را پیگیری می‌کنیم اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.» در این راستا علی مطهری، نایب رئیس مجلس که نمایندگی مردم تهران در مجلس را نیز بر عهده دارد، روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این موضوع گفت: «تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره خودکشی برخی بازداشت شدگان بستگی به نظر هیات رئیسه مجلس دارد.» او همچنین تاکید کرد: «به ما گفتند یک نفر در تهران و دو نفر در شهرستان‌ها خودکشی کرده‌اند و قرار شد درخصوص علت خودکشی‌ها گزارشی به مجلس ارائه شود که هنوز گزارشی به ما نرسیده است.» مطهری درباره اینکه آیا کمیته‌ای حقیقت‌یاب برای بررسی این مساله تشکیل خواهد شد، اظهار کرد: «تعدادی از نمایندگان درخواست بازدید هیاتی از مجلس از بازداشتگاه‌ها را داشته‌اند، اما تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بستگی به نظر هیات رئیسه دارد.»


کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود
البته احمد مازنی، نماینده روحانی تهران و عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر این نکته که «به شخصه درخواست کرده ام در مجلس کمیته حقیقت یابی برای روشن شدن ابعاد این موضوع تشکیل شود»، به «ابتکار» گفت: «این پیشنهاد را با برخی نمایندگان مطرح کرده ام. شاید این موضوع را به جریان بیندازیم و در صورت موافقت نمایندگان، درکنار کمیته حقیقت یاب قوه قضائیه، این کمیته را هم در مجلس برای شفاف سازی و روشن شدن ابعاد ماجرا فعال کنیم و مردم را در جریان امور قرار دهیم.» مطهری، نائب رئیس مجلس در ادامه مصاحبه در جمع خبرنگاران با اشاره به این نکته که بسیاری از دانشجویان به ویژه دانشجویان دانشگاه تهران آزاد شده‌اند، ادامه داد: «باید در مورد وضعیت بازداشتی‌ها و خودکشی‌ها شفاف‌سازی شود. قوه قضاییه باید این مسائل را توضیح دهد؛ چراکه اطلاع‌رسانی در این خصوص ضعیف است، نمایندگان مجلس به مقامات مسئول در وزارت دادگستری و وزیر به صورت فردی پیغام داده‌اند.»
40 نماینده به لاریجانی نامه زدند
در این راستا روز گذشته محمود صادقی، نماینده حقوق‌خوانده و اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با انتشار خبری در توییتر خود از درخواست 40 نماینده از علی لاریجانی برای تعیین تکلیف وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر خبر داد. به موجب این درخواست، «40 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تشکیل هیاتی برای تحقیق درباره فوت سینا قنبری و وحید حیدری؛ دو بازداشتی اعتراضات اخیر شدند.» در متن این درخواست آمده است: «جناب آقای دکتر لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
چنانچه استحضار دارید دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، یکی به نام آقای «سینا قنبری» در بازداشتگاه اوین و دیگری به نام آقای «وحید حیدری» در کلانتری شهرستان اراک فوت کرده‌اند. مسئولان ذی‌ربط علت فوت را خودکشی اعلام کرده‌اند، لکن بعضی از بستگان و شهود عینی این ادعا را مورد تردید قرار می‌دهند، همچنین خبرهای تایید نشده‌ای حاکی از فوت تعداد بیشتری از بازداشت‌ شدگان است. با توجه به مسئولیت مجلس شورای اسلامی در پاسداری از حقوق ملت خواهشمند است دستور فرمایید هیات مستقل جهت بررسی موضوع و تحقیق درباره علت فوت نامبردگان و قصور تا تقصیر احتمالی مسئولان ذی‌ربط اقدام و نتیجه را به مجلس شورای اسلامی گزارش دهند.» البته فاطمه سعیدی، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید و مسئول کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت‌شده گفته است: «در حال حاضر نیروی انتظامی اعلام می‌کند که هیچ بازداشتی در بازداشتگاه‌هایش نیست و تمامی افراد بازداشت شده برای تصمیم‌گیری در خصوص آن‌ها به قوه قضائیه تحویل شده‌اند.» بنابراین با توجه به اظهارات سعیدی و تحویل همه بازداشتی‌های اخیر از نیروی انتظامی به قوه قضائیه، به نظر می‌رسد که مسئولیت اتفاقات اخیر از عهده نیروی انتظامی ساقط شده است.
طبق اصل 27 قانون اساسی اعتراض حق مردم است
گفتنی است به موجب این درخواست برخی از نمایندگان امضا کننده این نامه از جمله احمد مازنی، محسن علیجانی زمانی و فریده اولاد قباد، نمایندگان اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» اظهاراتی را بیان کردند. محسن علیجانی زمانی، عضو فراکسیون امید در این باره به «ابتکار» گفت: «اعتراضات اخیر درباره وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی بوده است و اعتراض طبق اصل 27 قانون اساسی یک اصل پذیرفته شده است، ولی قبول داریم که در این میان افراد و بدخواهان ملت روی این موج سوار شدند و سعی کردند این مسیر و اعتراضات بحق را به سمت ناآرامی پیش ببرند. بنابراین ما نمایندگان باید مراقب باشیم افرادی که در این میان بازداشت شده اند آسیب نبینند و راهکارهایی هم دیده شود تا این اعتراض‌های مدنی در آینده نادیده گرفته نشود. همچنین نه خودشان آسیب ببینند نه به کشور آسیب برسانند.»
احمد مازنی، دیگر نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در تشریح این اتفاقات به «ابتکار» گفت: «اخیرا اتفاقاتی در کشور افتاده است که ابعاد مختلفی دارد و یک بعد آن افرادی هستند که بازداشت شده اند. ولی خبرهایی می رسد که این افراد در بازداشت خودکشی کرده اند، موضوع نگران کننده‌ای است و باید زودتر درباره آن شفاف سازی شود.» این عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر این نکته که « با وجود درخواستی که برای بازدید از اوین داشته ایم هنوز به ما اجازه بازدید نداده اند»، افزود: «هنوز اجازه نداده اند از نزدیک از زندان ها و شرایط بازداشت شدگان بازدیدی داشته باشیم. بنابراین به موجب درخواستی علاوه بر رئیس مجلس، از رئیس قوه قضاییه که اختیارات و مسئولیت را قانون به آن محول کرده است، خواستار بررسی شده ایم و از ایشان درخواست کرده ایم کمیته‌ای تشکیل دهند که وضعیت بازداشت شدگان و زندانیان و اتفاقاتی که برای برخی افتاده را هم برای دستگاه قضایی و هم نمایندگان مجلس روشن کنند و تا حدی که امکان شرح آن برای مردم وجود دارد، خانواده آنها را در جریان اتفاقات رخ داده قرار دهند. همچنین اگر قصوری وجود داشته با آن برخورد شود.»
درخواست 40 نماینده از رئیس مجلس
درباره اعتراضات اخیر
لازم به ذکر است؛ علاوه بر 40 نماینده امضا کننده درخواست از علی لاریجانی، رئیس مجلس بسیاری دیگر از نمایندگان هستند که به طور مشترک خواستار تشکیل کمیته
حقیقت یاب برای روشن شدن ابعاد ماجرای بازداشت شدگان یا افرادی که گفته می‌شود در بازداشتگاه‌ها خودکشی کرده‌اند بشوند. چون همانطور که در نامه به رئیس مجلس آمده است افرادی که تجربه بازداشت‌های قبل را دارند، معتقدند به هیچ وجه امکان خودکشی در بازداشتگاه‌ها وجود ندارد. بنابراین باید چگونگی این ماجرا روشن شود و افکار عمومی در جریان آن و سرنوشت سایر بازداشت شدگان قرار بگیرند. فریده اولادقباد هم درباره این نامه و درخواست از رئیس مجلس به «ابتکار» گفت: « با نوشتن نامه ای به دکتر لاریجانی پیگیر مسائل اخیر و ناآرامی روزهای گذشته و پیگیر حال بازداشت‌شدگان و افرادی که در بازداشت فوت شده‌اند، هستیم. این موضوع به دلیل اهمیتی که دارد پیگیر آن هستیم تا هرچه زودتر موضوع شفاف شود.» او افزود: « تا روشن شدن ابعاد مختلف آن مسئله را روزانه پیگیری می‌کنیم و مردم را در جریان ان اتفاقات قرار خواهیم داد.» علیجانی زمانی هم در ادامه به «ابتکار» گفت: «درباره اتفاقاتی که برای برخی بازداشت شدگان افتاده و می‌گویند خودکشی کرده اند، چون مجلس وظیفه نظارتی دارد، باید به موضوع ورود کند تا جامعه از نظر روانی به آرامش نسبی برسد. این روند نظارتی مجلس باید مورد حمایت نیروی امنیتی و قضایی قرار بگیرد چرا که مردم از نمایندگان خود در مجلس توقع دارند نسبت به این اتفاق بی تفاوت نباشند. این وظیفه ذاتی مجلس است که نسبت به موضوعات حساس جامعه ورود کند و نظارت داشته باشد.»
البته علیجانی با بیان اینکه « کمیته تحقیق و تفحصی در این باره شکل نگرفته است» به «ابتکار» گفت: «مجمع نمایندگان هر استان می‌تواند درباره وضعیت بازداشت‌شدگان شهر و حوزه انتخابیه خود تحقیقی داشته باشند و پیگیری کنند. در تهران هم مجمع نمایندگان تهران و فراکسیون امید به موضوع ورود کرده اند و دکتر عارف هم این موضوع را مانیتور و رصد کرده و پیگیر آن هستند تا هر چه سریعتر به نتیجه برسیم.» این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با استناد به اصل 84 قانون اساسی گفت: «طبق اصل 84 قانون اساسی این حق نماینده است که به هر موضوعی ورود کند. بنابراین باید مسیرها باز باشد تا بتوانند به واسطه نظارت بر موضوعات به مردم پاسخگو باشند.»
بنابراین طبق اظهارات این نمایندگان متقاضی بازدید از زندان اوین، لازم است برای شفاف سازی و پاسخ به افکار عمومی و روشن شدن ماجرا که آیا فوت شدگان در بازداشتگاه‌ها خودکشی کرده‌اند یا ماجرا چیز دیگری بوده است، کمیته تحقیق و تفحصی شکل بگیرد یا حداقل کمیته‌ای برای شفاف‌سازی در هر سه قوا تشکیل شود تا هم وضعیت فوت شدگان بازداشتی مشخص شود و در صورت قصور با مقصران برخورد شود و هم نسبت به آزادی دانشجویان و دانش آموزان بازداشتی که به گفته فاطمه سعیدی حدود 17 نفر آنها دختران بازداشتی هستند، تعیین تکلیف شود.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری مطرح کرد هویت‌ومیزان بازداشت‌ها و افراد خودکشی کننده در حوادث اخیر واکنش تند رئیس جمهوری درباره توهین به ملت هرکس حرف بزند یا خس‌و‌خاشاک است، یا گوساله یا آشغال؛ چرا توهین می‌کنید؟ محمد علی نجفی از تخلفات مالی و انتخاباتی شهرداری تهران در دوره قالیباف پرده برداشت محمدصادق جنان صفت اعتراض های نخستین و گره خورده به زلف رانت خبر خوب و بد وجود دارد؟ تلخ و شیرین اخبار «ابتکار» در گفت‌و‌گو با اهالی سینما پشت پرده‌های تولید و فروش فیلم ها را بررسی می کند کویرگردی در ایران به آخر راه رسیده‌ است؟ کویر سوزی «ابتکار» از خواست نمایندگان برای روشن‌شدن ماجرای فوت‌شدگان بازداشتی اخیر گزارش می‌دهد حیدرالعبادی یا نور المالکی ؛ کدام یک پیروز پارلمان عراق می شوند؟ مچ اندازی انتخاباتی دو نخست وزیر نفتکش ایرانی «سانچی» پس از 9 روز سوختن در آتش به همراه خدمه‌اش غرق شد دریایی ها به آسمان رفتند هاشمی شاهرودی: مجبور شدم به آلمان بروم ضمن دستور برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی ارائه شد تحلیل و راهکارهای «لاریجانی» درباره حوادث ۲۰ روز گذشته کشور